W związku ze zmianą silnika portalu, aby zalogować się na konto należy odzyskać hasło. Kliknij TUTAJ aby zobaczyć instrukcję.

DIGITAL NETWORK – lider branży DOOH w Polsce

Spółka Digital Network SA opublikowała raport roczny za 2024 r.

Wyniki za 2024 r. były już wcześniej znane dzięki publikacji prognozy finansowej – bardzo dobra praktyka, oby więcej spółek giełdowy brało z przykład z Digitala.

Działalność

Analizując wyniki zeszłoroczne na początku warto przeczytać List do Akcjonariuszy napisany przez Panią Prezes Agnieszkę Godlewską:

” Rok 2024 był bardzo udany dla reklamy zewnętrznej, głównie dzięki spektakularnym wzrostom rynku Digital Out of Home, którego jesteśmy niekwestionowanym liderem. Na naszych oczach dokonuje się transformacja cyfrowa branży. Jej efektem jest migracja budżetów z tradycyjnych bilbordów na ekrany DOOH, skutecznej przyciągających wzrok, atrakcyjniejszych wizualnie i oferujących możliwości korzystania z najnowszych technologii, w tym ze sztucznej inteligencji (AI).

Digitalizacja stała się w ostatnich latach światowym trendem cywilizacyjnym. Dlatego nie dziwi fakt, że na koniec 2024 roku DOOH stanowił już blisko 30% całkowitych wydatków ponoszonych w Polsce na reklamę zewnętrzną. Podążamy w tym trendzie za wyżej rozwiniętymi rynkami europejskimi jak Wielka Brytania czy Niemcy, które digitalizują się jeszcze szybciej. „
Inwestując w spółki giełdowe warto patrzeć na trendy w gospodarce, które jedne spółki wznoszą, a inne spychają.
W trendzie transformacji cyfrowej branży reklamy zewnętrznej DIGITAL NETWORK jest na fali wznoszącej.
Dla przypomnienia – obecnie Digital Network to spółka-matka dla lidera branży DOOH (cyfrowa reklama zewnętrzna) Screen Network SA, który jest znany mieszkańcom  miast z ekranów szczególnie tych wielkoformatowych.
Najnowszy SuperScreen w Galerii Katowickiej:
2024 r. był udany dla branży OOH – szczególnie dla podmiotów z segmentu reklamy cyfrowej DOOH.
Raport OOHLife za 2024 r. (link ) szacuje, że wydatki na reklamę OOH wzrosły o 9,7%, ale w segmencie DOOH aż o 32%
Udział reklamy cyfrowej na rynku OOH co roku rośnie:
OOHLife wskazuje na kluczowe czynniki wzrostu:
– rozwój technologii i automatyzacji w sprzedaży powierzchni reklamowych,
– większa liczba ekranów cyfrowych w przestrzeni miejskiej,
– rosnące zainteresowanie formatami programmatic DOOH, które umożliwiają  dynamiczne zarządzanie kampaniami w czasie rzeczywistym,
– ekspansja nośników w obiektach komercyjnych i komunikacyjnych,
– zwiększone wykorzystanie ekranów cyfrowych w transporcie publicznym.
Zwrócę uwagę na czynniki:
– rozwój technologii i automatyzacji w sprzedaż powierzchni reklamowych oraz rosnące zainteresowanie formatami programmatic DOOH
Digital Network pracuje nad dywersyfikacją źródeł sprzedaży stawiając mocno na Programmatic DOOH i zautomatyzowaną formę zakupu. To oznacza dotarcie do klientów zagranicznych, którzy nie współpracują z lokalnymi agencjami reklamowymi oraz wyświetlanie reklam praktycznie od razu po sprzedaży.

Wyniki

Wróćmy do wyników
Przychody z 2024 r. wyniosły blisko 75 mln zł (+16%).
UWAGA! W poprzednich latach struktura grupy była bardziej rozbudowana ze spółkami zależnymi, które zostały sprzedane.
Marża ze sprzedaży netto dzięki dźwigni operacyjnej (większe przychody i wolniejszy wzrost kosztów stałych) wzrosła do 42,3% (vs. 39,3% w 2023 r.)
Spółka ponosi głównie koszty stałe – usługi obce, amortyzacja, wynagrodzenia. Natomiast ekrany cyfrowe dają możliwość zwiększania liczby wyświetlanych reklam praktycznie bez istotnych kosztów zmiennych, a to pozwala na poprawę rentowności działalności w obliczy rosnącej sprzedaży.
Dzięki temu zysk ze sprzedaży wyniósł 31,6 mln zł rosnąc o 25%.
Zysk operacyjny (EBIT) = 31,7 mln zł (+39%)
EBITDA = 43,7 mln zł (+31%)
Zwrócę uwagę na wysoką amortyzację (12 mln zł), która jest efektem inwestycji w ekrany zewnętrzne. Z jednej strony amortyzowane są urządzenia, a także zgodnie z MSSF16 umowy najmu części nieruchomości wykorzystywanych do montażu urządzeń reklamowych.
Spółka osiąga dodatkowe przychody odsetkowe z udzielanych pożyczek i lokat bankowych 3,1 mln zł.
Zysk netto wyniósł 28,2 mln zł (+14%)
Patrząc na zysk netto trzeba pamiętać o tym, że w 2023 r. sprzedany został portal naEkranie.pl i dzięki temu spółka wykazała dodatkowy zysk 7,5 mln zł oraz zysk z działalności zaniechanej 0,7 mln zł.
Korygując wynik 2023 roku o te zdarzenia otrzymujemy wzrost zysku netto aż o 54%!
Digital Network w 2024 r. zwiększał udział w Screen Network SA osiągając w listopadzie 2024 r. udział 92,46%.
Tym samym w kolejnym roku udział mniejszości będzie niższy.
Za 2024 r. zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 25,2 mln zł (+18%).

Sytuacja finansowa

Sytuacja finansowa jest bardzo dobra. Spółka generuje wysokie przepływy operacyjne.

Nie ma kredytów. A główne zobowiązania to wynikające z MSSF16 umowy najmu powierzchni pod ekrany wykazywane w bilansie jako leasing.

W aktywach największe pozycje to środki trwałe 13 mln zł (głównie ekrany) oraz umowy najmu pokazywane jako prawo do korzystania z nieruchomości 22 mln zł.

Należności 17 mln zł – wzrost r/r związany ze zwiększeniem skali działalności.

Środki pieniężne z lokatami 13 mln zł.

Pożyczki 11 mln zł, w tym udzielone podmiotom niepowiązanym  10 mln zł. To jest pozycja w aktywach, która generuje pytania i zaniepokojenie inwestorów.  Spółka zapewnia, że są to inwestycje zabezpieczone na hipotekach o bardzo wysokiej rentowności (większość 15%-20%), które pozwalają efektywnie inwestować nadwyżki finansowe. Na pewno są to aktywa o wyższym poziomie ryzyka i potencjalne ryzyko odpisów.

Na plus należy też wspomnieć o rozwiązaniu rezerwy na 1 mln zł na pożyczkę dla podmiotu powiązanego Serwal sp. z o.o., co wskazuje na przekonanie o zwrocie tej pożyczki.

Przepływy operacyjne w 2024 r. wyniosły 34 mln zł.
Przy capexie 5 mln zł generowana jest znaczna ilość wolnej gotówki, która może być wypłacana akcjonariuszom w postaci dywidendy.
W grudniu 2024 r. wypłacona została zaliczka 2,41 zł/akcję, a rekomendacja Zarządu to dodatkowe 2,41 zł/akcję po zatwierdzeniu przez WZW.
Widać, że po okresie transformacji i skupieniu się na kluczowym biznesie spółka stała się spółką dywidendową.

Przyszłość

Popyt na reklamę zewnętrzną cyfrową rośnie. Spółka zwiększa  liczbę ekranów oraz stopień ich wykorzystania.
We wspomnianym już raporcie OOHLife za 2024 r  możemy przeczytać wypowiedź Prezesa tej Izby Gospodarczej Wojciecha Wójcika:
Dynamika wzrostu wydatków reklamowych pozwala sądzić, że w 2025 roku możemy spodziewać się kolejnego rekordu i zwiększenia udziału reklamy zewnętrznej w całkowitych wydatkach na reklamę.”
Myśląc o przyszłości wracam do Listu do Akcjonariuszy Prezes Agnieszki Godlewskiej:
Nasze plany na 2025 rok są bardzo ambitne
Otoczenie rynkowe powinno korzystnie wpływać na siłę nabywczą reklamodawców jak i konsumentów, a w konsekwencji przełożyć się na wzrost budżetów reklamowych w tym kreować popyt na realizację kompanii promocyjnych na nośnikach DOOH.
Opierając się na wieloletniej znajomości reklamy zewnętrznej oraz obserwując kondycję branży w pierwszych
miesiącach 2025 roku – uważam że może to być dla nas kolejny, udany rok.”
A w kolejnych latach:
” W dłuższym terminie nie wykluczamy akwizycji. Już obecnie przyglądamy się kilku podmiotom z obszaru innowacyjnych technologii. W grę wchodzi także przejęcie firmy z rynku reklamy zewnętrznej, z którą możliwa byłaby integracja rozwiązań cyfrowych w celu zwiększenia zasięgów reklamowych i efektywności. Rozważane jest też strategiczne wejście do krajów EuropyŚrodkowej i Wschodniej (CEE) poprzez partnerstwa i ukierunkowane inwestycje na jednym z szybko rozwijających się rynków. „
Faktycznie patrząc na prognozy makroekonomiczne analitycy spodziewają się większego wzrostu gospodarczego niż w 2024 r. i wyższych wydatków konsumenckich, co przełoży się na większą skłonność do wydatków reklamowych. Zatem oczekiwania spółki na kolejny udany rok są jak najbardziej uzasadnione.
Już 1 kwartał 2025 r. pokazuje progres. Zaraportowana sprzedaż było wyższa aż o 25% r/r. Oczywiście trzeba też pamiętać o cykliczności w branży zgodnie z którą 1 kwartał jest najsłabszy, a każdy kolejny lepszy.

Kapitalizacja

Wycena spółki przekroczyła w 2025 r. rekordowy poziom 300 mln zł, a obecnie jej kapitalizacja wynosi 280 mln zł.
Jej imponujący wzrost w ostatnich 2 latach wynika oczywiście z poprawy wyników.
Kapitalizacja w okresie 3 lat:

Podsumowanie

Spółka Digital Network w poprzednich latach dokonała istotnych zmian w strukturze grupy skupiając się na rozwojowym segmencie cyfrowej reklamy zewnętrznej DOOH.
To przynosi efekty w postaci rekordowego zysku w 2024 r., a perspektywy na kolejny rok pozostają dobre.
Spółka staje się atrakcyjną spółką dywidendową wypłacającą akcjonariuszom znaczną część zysku.
Podobać się może również podejście Zarządu do przyszłości wyrażone słowami Pani Prezes Agnieszki Godlewskiej ” Nasze plany na 2025 rok są bardzo ambitne”
I na pewno na pozytywne efekty tych deklaracji będą czekać akcjonariusze (zapewne bardzo zadowoleni tym, co wydarzyło się w 2024 r.)
Disclaimer
Informacje przedstawione w tej analizie są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność. Autorzy mogą posiadać akcje analizowanych spółek, a Portal Analiz utrzymujący się głównie z abonentów może również współpracować z podmiotami zewnętrznymi, w tym spółkami giełdowymi.

Dodaj komentarz

Partnerzy Portalu Analiz: